Coronavirus Informatie

Coronavirus

Update: Er is een lichtpunt aan de horizon.

Het vaccineren is begonnen en dat is toch de uitweg uit deze lastige periode. Ook in de ons omringende landen zijn ze die weg ingeslagen.

Wij staan te popelen om weer op pad te gaan. En we zien aan onze volle kalender dat ook onze trouwe klanten niet kunnen wachten om er weer even lekker tussenuit te gaan. 

We hebben nog een enkele bus binnen Nederland gepland staan. En vanaf de lente staat er weer een heel scala aan mooie vakantiebestemmingen op het programma. Als het kan gaan weer op pad. Natuurlijk met in achtneming van de dan geldende maatregelen, afstand, extra hygiëne en voorzichtigheid, mondkapje enzovoorts. Dat zal nog wel even nodig zijn. Maar zo zijn we ook in de zomer met een twintigtal bussen op reis geweest en de mensen die toen mee zijn gegaan hebben een leuke en zeer zeker volwaardige vakantie gehad.

We volgen de richtlijnen van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). De richtlijnen in het buitenland zijn op basis van dezelfde principes. In het algemeen krijgt iedereen het advies om goed op de algemene hygiëne te letten: was handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van de elleboog en gebruik papieren zakdoeken. Heeft u griepverschijnselen of een van de coronasymptomen (koorts, hoesten, ademhalingsproblemen) en bent u mogelijk in contact geweest met iemand die het coronavirus kan hebben? Neem dan contact op met de GGD.

 

Pas wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken verbiedt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadvies-code rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is wordt uw reis verplaats . Mocht dat het geval zijn, dan nemen we direct contact met u op en geven u alle informatie die u nodig heeft. We kunnen dan desgewenst samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn. 

Een veel gestelde vraag is. Als u niet meer op reis wil, kan u dan vanwege het coronavirus een reis annuleren?

U kunt uw reis niet kosteloos wijzigen of annuleren. Dit kan pas wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken verbiedt om naar een bepaalde bestemming af te reizen (reisadvies-code rood) of wanneer uw reis feitelijk niet meer uitvoerbaar is. Uiteraard kunt u uw reis altijd omboeken, wijzigen of annuleren, in dat geval gelden de normale reisvoorwaarden en eventueel bijhorende kosten.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus? Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus u moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed.  Ook raden wij u aan om te checken wat uw ziektekostenverzekering precies dekt.  Op basis van de Wet op de Reisovereenkomst vergoedt de touroperator geen kosten ná de oorspronkelijke terugreisdatum. Mocht u in uw hotel in quarantaine worden geplaatst, zijn wij wél verplicht om u in een situatie als deze bij te staan en te ondersteunen. Dat zullen wij zeker doen. Daarnaast helpen wij u, waar mogelijk.

Sommige van onze reizigers willen, kunnen of mogen niet op reis. Dat betreuren wij natuurlijk enorm. Helaas moeten wij bij massale annuleringen rekening houden met onze solvabiliteit, waardoor een coulance regeling niet kan worden toegepast. Wij worden dan ook geadviseerd om bij dit soort extreme gevallen ons te beroepen op onze algemene voorwaarden. Ondanks dat ook wij heel goed begrijpen waarom u ervoor kiest om een reis te annuleren kunnen wij  als bedrijf niet als enige opdraaien voor alle kosten. Bij massale annuleringen hanteren wij dan ook onze normale algemene voorwaarden.

Ons geduld is al heel lang zwaar op de proef gesteld. Dat zal nog even wat langer nodig zijn. Maar zoals dit artikel opende, er is een lichtpunt op de horizon. En dat goede vooruitzicht wordt steeds beter. We kunnen straks weer op reis !

Over de auteur

client-photo-1
60plusreizen